Statut

Pobierz PDF

STATUT ZWIĄZKU PLANTATORÓW BURAKA CUKROWEGO „KRASINIEC”
(dalej: Statut)

 

§1

  1. Związek działa pod nazwą: Związek Plantatorów Buraka Cukrowego „Krasiniec”.
  2. Związek Plantatorów Buraka Cukrowego „Krasiniec”, zwany w dalszej części Statutu „Związkiem”, jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją plantatorów buraka cukrowego, reprezentującą i broniącą ich praw i interesów, działającą na podstawie i zgodnie z właściwymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz Statutem.
  3. Terenem działania Związku jest obszar kontraktacji buraka cukrowego Cukrowni Glinojeck w Zygmuntowie (dalej: Producenta Cukru).
  4. Związek reprezentuje i broni praw i interesów plantatorów buraka cukrowego, uprawiających buraki cukrowe na terenie określonym w ust. 2 powyżej, na zasadach określonych w Statucie i przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
  5. Siedzibą Związku jest Krasne ulica Mickiewicza 36, 06-408 Krasne.
  6. Związek zostaje utworzony na czas nieoznaczony.

§2

  1. Podstawowym celem Związku jest reprezentowanie interesów plantatorów buraka cukrowego w rejonie działania Producenta Cukru, a w szczególności :
    1. reprezentowanie praw i interesów plantatorów wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, a dotyczących rynku cukru, Ogólnopolskiego Porozumienia Branżowego, porozumień branżowych i umów kontraktacyjnych;
    2. wypracowywania warunków kontraktacji buraków cukrowych oraz treści umów kontraktacji, zgodnie z warunkami określonymi we właściwych przepisach prawa powszechnie obowiązującego lub porozumieniach branżowych bądź ogólnopolskim porozumieniu branżowym;
    3. konsultowanie z Producentem Cukru listy odmian buraka cukrowego, w przypadku i na warunkach określonych w Ogólnopolskim Porozumieniu Branżowym;
    4. inicjowanie i udzielanie pomocy w rozwijaniu i wdrażaniu postępu rolniczego, technicznego i socjalnego w gospodarstwach rolnych, zajmujących się uprawą buraków cukrowych;
    5. uczestnictwo w kształtowaniu i realizacji polityki rolnej i społecznej w zakresie: rozwoju i ochrony własności indywidualnych gospodarstw rolnych, gospodarki ziemią, ochrony gruntów rolnych, gospodarki wodnej, nasiennictwa i hodowli zwierząt, infrastruktury rolniczej i społecznej wsi, ochrony środowiska naturalnego, rzeczowych ubezpieczeń rolnych, systemu kredytowego i podatkowego w stosunku do indywidualnych gospodarstw rolnych, ochrony zdrowia ludności wiejskiej, zabezpieczenia socjalnego mieszkańców wsi, rozwoju oświaty, kultury, sportu oraz turystyki na wsi;
    6. uczestnictwo w ustalaniu poziomu i zasad kształtowania cen na środki produkcji rolniczej i usług dla rolnictwa, określaniu wielkości i zasad zaopatrzenia gospodarstw indywidualnych w środki produkcji oraz w ocenie ich jakości;
    7. udzielanie pomocy w podnoszeniu produkcji gospodarstw rolnych oraz rozwijaniu przez nie specjalizacji i kooperacji;
    8. udzielanie rolnikom rady i pomocy w wyborze oraz stosowaniu racjonalnych form i metod gospodarowania, stosowaniu właściwych zabiegów i środków agrotechnicznych, zootechnicznych oraz technologii w produkcji rolniczej, przechowalnictwie i przetwórstwie produktów rolnych
    9. upowszechnianie wiedzy zawodowej i społecznej wśród rolników oraz młodzieży wiejskiej;
    10. organizowanie poradnictwa prawnego na rzecz plantatorów buraka cukrowego, będących członkami w związku, w zakresie produkcji rolnej i uprawy buraków cukrowych oraz warunków kontraktacji.
    11. zapewnienie plantatorom pomocy w rozstrzyganiu sporów wynikających w związku z wykonaniem umowy kontraktacyjnej, a także udział w postępowaniach polubownych itp., przewidzianych w umowie kontraktacyjnej bądź właściwym porozumieniu branżowym;
    12. tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi produkcji i wzrostowi wydajności buraków cukrowych oraz poprawy jakości surowca;
    13. usprawnienie i ułatwienie pracy plantatorom poprzez wprowadzanie postępu technicznego i biologicznego oraz nowoczesnych rozwiązań agrotechnicznych;
    14. podejmowanie niewymienionych w niniejszym ustępie czynności faktycznych i prawnych, mających na celu rozwój i poprawę warunków uprawy buraków cukrowych, na rzecz plantatorów buraka cukrowego.
  2. Cele i zadania Związek realizuje poprzez:
    1. ustalanie rejonów kontraktacji oraz doboru plantatorów buraka cukrowego;
    2. udział w opracowaniu regulaminów i ustaleń regulujących zagadnienie produkcji, kontraktacji i zasad odbioru surowca;
    3. udział w konsultowaniu i ustalaniu treści umów kontraktacyjnych i cen skupu surowca oraz innych przysługujących plantatorom należności;
    4. organizowaniu szkoleń i kursów specjalistycznych, wyjazdów, pokazów, wdrażanie i upowszechnianie osiągnięć instytutów i placówek naukowych krajowych i zagranicznych;
    5. nadzór nad prawidłową organizacją i wyposażeniem punktów odbioru surowca i systemu jego odbioru;
    6. sprawowanie kontroli społecznej w zakresie oceny jakości zbywanych produktów i prawidłowości rozliczeń za dostarczony surowiec;
    7. prowadzenie działalności o charakterze produkcyjnym oraz usługowo-handlowej na potrzeby plantatorów.
  3. Związek może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
  4. uprawy warzyw, włączając melony oraz uprawę roślin korzeniowych i roślin bulwiastych (PKD 01.13.Z);
  5. działalności usługowej wspomagającej produkcję roślinną (PKD 01.61.Z);
  6. działalności organizacji komercyjnych i pracodawców (94.11.Z);
  7. działalności pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanej (94.99.Z);
  8. W przypadku, gdy dla prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej niezbędne jest uzyskanie zezwolenia właściwego organu administracji, rozpoczęcie prowadzenia tej działalności następuje po uzyskaniu wymaganego zezwolenia.

§3

  1. Członkiem Związku może być:
    1. osoba prowadząca indywidualne gospodarstwo rolne w zakresie uprawy buraków cukrowych jako jego właściciel, posiadacz lub użytkownik;
    2. posiadający pełną zdolność do czynności prawnych członek rodziny rolnika, wymienionego w lit. a) powyżej, pracujący w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym;
    3. osoba, która przekazała gospodarstwo rolne, którego przedmiotem działalności była uprawa buraków cukrowych, za emeryturę lub rentę;
    4. osoba prawna, prowadząca działalność gospodarczą w zakresie produkcji rolnej – uprawy buraków cukrowych;
    5. osoba fizyczna prowadząca działalność naukową, doradczą lub rozwojową w zakresie produkcji rolnej – uprawy buraków cukrowych

w każdym przypadku pod warunkiem złożenia deklaracji członkowskiej oraz terminowego uiszczenia opłaty członkowskiej.

  1. Deklarację członkowską składa się na ręce któregokolwiek z członków Zarządu, a w przypadku chęci złożenia warunkowej deklaracji członkowskiej przed dniem wpisu do właściwego rejestru lub złożenia deklaracji członkowskiej między dniem wpisu Związku do rejestru a dniem wyboru jego organów zgodnie ze Statutem: na ręce członka komitetu założycielskiego.
  2. Członkostwo w Związku ustaje w przypadku:
    1. złożenia na ręce Zarządu pisemnej pod rygorem nieważności deklaracji o wystąpieniu ze Związku;
    2. śmierci członka Związku;
    3. w przypadku osób, o których mowa w ust. 1 lit. a) lub d) powyżej – w przypadku nie zawarcia przez członka związku umowy kontraktacji buraków cukrowych z Producentem Cukru przez okres dwóch lat;
    4. w przypadku osób, o których mowa w ust. 1 lit. b) – w przypadku utraty przez rolnika, członkiem rodziny którego jest członek, statusu członka związku, chyba że członek może być członkiem Związku z uwagi na spełnienie innej przesłanki;
    5. zaprzestania prowadzenia przez członka Związku gospodarstwa rolnego w zakresie uprawy buraków cukrowych;
    6. podjęcia przez Zarząd uchwały o wykluczeniu członka ze Związku.
  1. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 lit. c)-e) powyżej, członek Związku zobowiązany jest do powiadomienia Zarządu Związku na piśmie o zaistnieniu przesłanki utraty członkostwa w Związku. Ustanie członkostwa następuje w dniu następującym po dniu, w którym członek Związku powiadomił Zarząd Związku pisemnie o wystąpieniu przesłanki ustania członkostwa.

 

  1. Zarząd Związku uprawniony jest do podjęcia uchwały o wykluczeniu członka ze Związku:
    1. w przypadku działania przez członka na niekorzyść Związku, poszczególnych jego członków lub organów;
    2. niewywiązywania się przez członka z obowiązków względem Związku;
    3. nieuiszczenia składki członkowskiej, pomimo pisemnego upomnienia przez Związek o konieczności uiszczenia opłaty i pomimo bezskutecznego upływu terminu na wykonanie tego obowiązku.
  2. Od uchwały Zarządu Związku o wykluczeniu przysługuje prawo odwołania do Zjazdu Delegatów. Odwołanie składa się na ręce Zarządu Związku w terminie 7 dni od dnia doręczenia członkowi uchwały o wykluczeniu. Uchwała Zjazdu Delegatów jest ostateczna.
  3. Członek związku ma prawo:
    1. uczestniczyć w zebraniach Związku;
    2. wybierać delegatów na Walny Zjazd Delegatów;
    3. być wybieranym do organów Związku;
    4. składać zapytania i uzyskiwać informacje dotyczące funkcjonowania i bieżącej działalności Związku;
    5. uczestniczyć w ustalaniu kierunków działalności Związku przez udział w zebraniach Związku;
    6. korzystać z zapewnianej przez Związek pomocy oraz brać udział w organizowanych przez Związek szkoleniach i instruktażach;
    7. korzystać z mienia związku na zasadach określonych w uchwale Zarządu.
  1. Członek Związku obowiązany jest aktywnie uczestniczyć w działalności Związku, w szczególności przez udział w zebraniach, przestrzegać postanowień Statutu i przepisów prawa powszechnie obowiązującego, jak również wewnętrznych procedur i regulaminów Związku, a także terminowo uiszczać opłaty członkowskie.

 

  1. Wysokość składki członkowskiej z tytułu członkostwa w Związku w danym roku kalendarzowym ustala Zarząd w drodze uchwały.

 §4

  1. Organami Związku są:
    1. Walny Zjazd Delegatów;
    2. Zarząd;
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Członkiem Zarządu i Komisji Rewizyjnej może być każdy członek Związku. Członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej nie przysługuje prawo do wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji.
  3. Członek Związku nie może być jednocześnie członkiem i Zarządu, i Komisji Rewizyjnej.
  4. Z obrad Walnego Zjazdu Delegatów oraz posiedzeń Zarządu i Komisji Rewizyjnej spisuje się protokół. Uchwały organów Związku wymagają zachowania formy pisemnej, chyba że co innego wynika z postanowień Statutu.

§5

  1. Podstawową jednostką organizacyjną Związku jest sekcja plantatorów.
  2. Sekcja plantatorów obejmuje teren jednej lub kilku gmin terenu działania Związku w skład której wchodzi maksymalnie 20 plantatorów.
  3. Obrady sekcji plantatorów odbywają się co 4 lata, w terminie określonym w wezwaniu Zarządu lub w przypadku pierwszego zebrania sekcji plantatorów przed powołaniem organów – na zaproszenie komitetu założycielskiego.
  4. Podczas obrad sekcji plantatorów plantatorzy z danej sekcji dokonują wyboru delegata na Walne Zjazdy Delegatów. Podczas wyborów delegata każdemu plantatorowi w danej sekcji plantatorów przysługuje jeden głos. Wybór delegata dokonywany jest zwykłą większością głosów, z obecnych na zebraniu danej sekcji plantatorów.
  5. Sekcja plantatorów może zostać zwołana na obrady przez co najmniej 5 członków sekcji plantatorów.
  6. Kadencja delegata trwa 4 lata i jest kadencją wspólną dla wszystkich delegatów. Delegat reprezentuje sekcję plantatorów podczas Walnych Zjazdów Delegatów, odbywających się w okresie kadencji i wykonuje prawo głosu.
  7. Mandat delegata ustaje z chwilą:
    1. upływu kadencji;
    2. ustania członkostwa w Związku;
    3. śmierci delegata;
    4. rezygnacji delegata;
    5. odwołania delegata głosami co najmniej 2/3 plantatorów zrzeszonych w sekcji plantatorów, którą reprezentuje.
  8. Powołanie i odwołanie delegata może nastąpić w drodze korespondencyjnej, przez złożenie głosów plantatorów z danej sekcji na piśmie.
  9. Obrady sekcji plantatorów mogą odbywać się za pomocą środków komunikacji elektronicznej pod warunkiem, że zapewniają możliwość identyfikacji plantatorów, biorących udział w obradach zdalnych. W przypadku obrad zdalnych przebieg obrad dokumentowany jest przez przewodniczącego obrad w formie protokołu.

§6

  1. Walny Zjazd Delegatów zwany dalej ,Zjazdem" jest najwyższym organem Związku.
  2. Zwyczajny Walny Zjazd Delegatów odbywa się co rok. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów jest:
    1. udzielenie przez członków organów Związku wyjaśnień i złożenie sprawozdań z działalności Związku w okresie od ostatniego Zwyczajnego Zjazdu Delegatów;
    2. wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Związku;
    3. udzielenie absolutorium członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    4. podjęcie uchwały o sposobie przeznaczenia nadwyżki z prowadzonej działalności gospodarczej w przypadku jej powstania, bądź o sposobie pokrycia straty;
    5. inne sprawy, przewidziane przepisami prawa powszechnie zobowiązującego lub porządkiem obrad Walnego Zjazdu Delegatów.
  3. Do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów uprawniony jest:
    1. Zarząd – w sytuacjach uzasadnionych, gdy podjęcie określonych decyzji lub działań jest niezbędne w porozumieniu z plantatorami, reprezentowanymi przez delegatów;
    2. Zarząd na wniosek Komisji Rewizyjnej;
    3. Zarząd na pisemny wniosek co najmniej 2/3 członków.
  4. Walne Zjazdy Delegatów zwołuje Zarząd Związku, z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, podając w zawiadomieniu porządek obrad i po powiadomieniu wszystkich delegatów z zachowaniem tego terminu. Walny Zjazd Delegatów może odbyć się w przypadku uchybienia terminowi, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jeśli wszyscy delegaci, którzy nie zostali powiadomieni o Walnym Zjeździe Delegatów z zachowaniem terminu, stawili się na Walny Zjazd Delegatów pomimo uchybienia.
  5. Walny Zjazd Delegatów może podejmować uchwały w sprawach nieobjętych porządkiem obrad, o ile wszyscy delegaci biorą w nim udział i żaden z delegatów nie złoży sprzeciwu przeciwko podjęciu uchwały nieobjętej porządkiem obrad.
  6. W Walnych Zjazdach Delegatów uczestniczą delegaci wybrani przez sekcje plantatorów.
  7. Uchwały Walnego Zjazdu Delegatów zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy delegatów, pod warunkiem, że wszyscy delegaci zostali powiadomieni o Walnym Zjeździe Delegatów, chyba że postanowienia Statutu stanowią inaczej. W przypadku równej ilości głosów, decydujące znaczenie ma głos delegata wybranego na Przewodniczącego Walnego Zjazdu Delegatów.
  8. Do kompetencji i zadań Walnego Zjazdu Delegatów należy, oprócz wymienionych w innych postanowieniach Statutu:
    1. dokonywanie zmian Statutu Związku;
    2. dokonywanie oceny działalności Związku i jego poszczególnych organów;
    3. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Związku;
    4. uchwalenie kierunków działania i regulaminu pracy Zarządu;
    5. wybór delegatów na zjazd okręgowy i na zjazdy związków rolniczych zrzeszeń branżowych.
  9. Delegaci mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Walnego Zjazdu Delegatów, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego delegata. Oddanie głosu na piśmie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku obrad podczas Walnego Zjazdu Delegatów.
  10. Walny Zjazd Delegatów może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy delegaci zostali powiadomieni o treści projektu uchwały oraz co najmniej połowa delegatów wzięła udział w podejmowaniu uchwały.
  11. Zmiana Statutu wymaga uchwały Walnego Zjazdu Delegatów, podjętej większością 3/5 głosów, przy udziale co najmniej połowy delegatów.

§7

  1. Zarząd jest organem wykonawczym, kieruje bieżącą działalnością Związku zgodnie ze Statutem i regulaminem uchwalonym przez Walny Zjazd Delegatów oraz reprezentuje Związek w stosunkach zewnętrznych.
  2. Zarząd składa się z od 3 do 5 członków. Kadencja członka Zarządu trwa 4 lata i jest kadencją wspólną. Do reprezentowania Związku i działania w jego imieniu wymagane jest współdziałanie Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu z innym członkiem Zarządu bądź pełnomocnikiem, powołanym do tego jednomyślną uchwałą Zarządu.
  3. Mandat członka Zarządu wygasa ustaje z chwilą:
    1. upływu kadencji;
    2. ustania członkostwa w Związku;
    3. śmierci członka Zarządu;
    4. rezygnacji członka Zarządu;
    5. odwołania członka Zarządu uchwałą Walnego Zjazdu Delegatów.
  4. Członkowie wybierają ze swego grona: Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza.
  5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, niż cztery razy w ciągu roku. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu. O posiedzeniu Zarządu członkowie Zarządu powinni być powiadomieni z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
  6. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków Zarządu oraz pod warunkiem, że wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści uchwały z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. W razie równej ilości decyduje głos Prezesa Zarządu.
  7. Członkowie Zarządu mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Zarządu, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Zarządu. Oddanie głosu na piśmie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku posiedzenia Zarządu podczas posiedzenia Zarządu.
  8. Członkowie Zarządu mogą podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały oraz co najmniej trzech członków Zarządu wzięło udział w podejmowaniu uchwały.
  9. Do zadań Zarządu należy, oprócz innych spraw wymienionych w Statucie:
    1. reprezentowanie Związku i jego członków na zewnątrz;
    2. kierowanie bieżącą działalnością Związku zgodnie ze Statutem i uchwałami Walnego Zjazdu Delegatów;
    3. opracowywanie planów rzeczowo- finansowych dotyczących działalności i funkcjonowania Związku;
    4. zarządzanie majątkiem, w tym nabywanie i zbywanie praw i przedmiotów majątkowych, przy czym nabycie, zbycie i obciążenie nieruchomości wymaga zgody Komisji Rewizyjnej wyrażonej w uchwale;
    5. zgłaszanie konieczności dokonania zmian w Statucie, wynikających z przepisów prawa;
    6. podejmowanie uchwał o wysokości i trybie wpłacania składek członkowskich.

§8

    1. Komisja Rewizyjna zwana dalej ,,Komisją" jest organem kontrolnym Związku i składa się z trzech członków. Kadencja członka Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata i jest kadencją wspólną.
    2. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa ustaje z chwilą:
      1. upływu kadencji;
      2. ustania członkostwa w Związku;
      3. śmierci członka Komisji Rewizyjnej;
      4. rezygnacji członka Komisji Rewizyjnej;
      5. odwołania członka Komisji Rewizyjnej uchwałą Walnego Zjazdu Delegatów.
    3. Członkowie Komisji wybierają ze swego grona Przewodniczącego.
    4. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący co najmniej 2 razy w roku, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
    5. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej.
    6. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Komisji Rewizyjnej, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Komisji Rewizyjnej. Oddanie głosu na piśmie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku posiedzenia Komisji Rewizyjnej podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
    7. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
    8. Członkowie Komisji mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

§9

Do zadań Komisji Rewizyjnej, oprócz spraw określonych w innych postanowieniach Statutu, należy:

  1. kontrola i nadzór nad działalnością Zarządu, w tym kontrola finansowa oraz sposobu realizacji uchwał Walnego Zjazdu Delegatów;
  2. formułowanie w stosunku do Zarządu wniosków i zaleceń pokontrolnych;
  3. składanie Zjazdowi sprawozdania z kontroli działalności Związku i stawianie wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.

§10

  1. W sprawach majątkowych Spółkę reprezentuje Zarząd, zgodnie z zasadami reprezentacji łącznej określonymi w Statucie.
  2. Majątek Związku powstaje :
    1. ze składek członkowskich;
    2. z działalności gospodarczej;
    3. z innych źródeł zgodnych z przepisami prawa.
  3. Środki finansowe gromadzone będą na koncie bankowym Związku w wybranym przez Zarząd banku.
  4. Nabycie, zbycie i obciążenie nieruchomości wymagają zgody wyrażonej w uchwale Komisji Rewizyjnej.
  5. Zaciągnięcie zobowiązań i rozporządzanie prawami o wartości przekraczającej 20.000 zł wymaga zgody wyrażonej w uchwale Komisji Rewizyjnej.
  6. Zasady podziału nadwyżki z prowadzonej działalności gospodarczej i pokrywania strat określają uchwały Walnego Zjazdu Delegatów.

§11

  1. Rozwiązanie i likwidacja Związku. może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zjazdu Delegatów, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby delegatów.
  2. W uchwale o rozwiązaniu i likwidacji Związku, Walny Zjazd Delegatów powołuje Komisję Likwidacyjną oraz wskazuje cel, na który Komisja Likwidacyjna ma przekazać majątek Związku lub sposób jego podziału.